Kuks

23. 9. 2016


Za celé léto se mi tu naskládala velká spousta výletů, o kterých bych ráda napsala. Jedním takovým restem je i Kuks, kde jsme se zastavili po SvitaváchLitomyšli, Adršpachu a výšlapu na Sněžku

Taky jste si původně mysleli, že je to zámek? Já dlouho! Až na místě jsem zjistila, že tento barokní areál byly původně vlastně lázně. V údolí Labe nechal totiž postavit hrabě Špork nejprve lázeňské budovy se zámkem a panským hostincem, a to díky léčivému pramenu, který zde vyvěral (a který se potom ukázal být zcela neléčivým). Za Šporkova života se Kuks stal společenským centrem, kam se sjížděla šlechta, vzdělanci a umělci z celé Evropy. Prohlídky ještě prázdného hospitalu patřívaly v 1. třetině 18. století k povinnému programu hosta Šporkových lázní. Později se hospital stal oblíbeným cílem, zejména díky zdejší sochařské výzdobě. Naproti přes údolí pak nechal postavit špitál pro místní chudé a vojenské veterány. Postaven byl také kostel Nejsvětější trojice a nedaleký Braunův betlém. Krátce po Šporkově smrti však Kuks zničila povodeň a lázeňský i společenský život se zde na stovky let zastavil.




Před kostelem Nejsvětější trojice najdete soubor soch dvanácti ctností a dvanácti neřestí a osm soch blahoslavenství, které jsou dílem nejslavnějšího českého barokního sochaře Matyáše Bernarda Brauna. Kromě toho je tu i jedna z nejstarších zachovalých barokních lékáren ve střední Evropě, Galerie českých vín a obchůdek, kde můžete nakoupit lokální bylinkové výrobky nebo mošty. Zapomenout byste neměli ani na slavný Braunův Betlém, přírodní galerii barokních soch, vytesanou v pískovcových skalách v lese jen pár kilometrů od Kuksu.



Líbí se mi jejich vizuální styl a grafika letáčků i publikací.

Moc krásná je taky zdejší bylinková zahrada, kde jsem byla schopná strávit asi hodinu okukováním různých druhů bylinek a zeleniny. Hrozně bych chtěla třapatku, nevíte, kde sehnat sazenici? Vídám ji v záhonech ve městech, parcích i zahrádkách, ale potkat sazenici se mi ještě nepodařilo. Tak snad se zadaří na jaře a někde na ni narazím. :))









Za podívání stojí určitě i přilehlá ulice plná starých roubenek, které byly postaveny kolem roku 1703 a které v době rozkvětu Kuksu sloužily jako domky personálu a řemeslníků.

Mějte se moc krásně a pokud rádi cestujete, nezapomeňte se zúčastnit soutěže o jízdenku do Drážďan! Evi
//foto moje ©gathermoments

Mohlo by se vám také líbit:

2 komentářů

  1. Moc hezký článek :) sám na Kuksu provázím a píšu o této práci blog :) Tak můžeš také mrknout :) Já jdu zkouknout další články! :)

    www.pruvodceales.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleši, moc děkuji za tip, ráda jsem k Tobě nakoukla a držím palce, ať se průvodcování daří a pořád Tě tak baví! :))

      Vymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)