PŘEČTENO /ÚNOR 2016

7. 3. 2016


Dneska mám pro vás moje dojmy ze tří knížek přečtených v únoru. 

SIMON MAWER: DÍVKA, KTERÁ SPADLA Z NEBE
V lednu jsem od Mawera četla Skleněný pokoj a musím říct, že Dívka, která spadla z nebe, mě bavila o něco víc. Román je to opravdu napínavý a i přes pomalejší rozjezd se dobře čte.
Setkáváme se tu s dívkou Marian, kterou právě pro její perfektní znalost francouzštiny naverbuje francouzská sekce britských zvláštních jednotek a Marian se začne připravovat na výsadek v okupované Francii. Během náročného výcviku se naučí zacházet se zbraněmi, výbušninami a vysílačkami, snášet fyzickou zátěž i drsné metody výslechu, skákat padákem a pohybovat se v utajení v zemi, kde stejně nebezpeční jako okupanti mohou být kolaboranti nebo zdánliví spojenci. Její mise ve Francii má ale kromě podpory domácího odporu ještě jedno, velmi speciální poslání: přesvědčit mladého fyzika Clémenta, do kterého byla v době dospívání zamilovaná a jehož výzkum by spojenci rádi využili v nevypsaném závodu o zkonstruování atomové bomby, aby opustil svou zemi a odletěl do Anglie.
****

GABRIELLE ROSSBACH: SÍLA PŘÍTOMNÉHO OKAMŽIKU
Síla přítomného okamžiku je útlá knížka s podtitulem 15 meditačních cvičení pro plnější a radostnější život. Autorka tvrdí, že není nutné meditovat v naprostém klidu, naopak – sílu přítomného okamžiku je vhodné využívat kdykoliv a kdekoliv: v pohybu, při práci, sportu, během sledování televize nebo uprostřed bujaré oslavy. Její metoda „Umění být ve svém středu“ je inspirována zenovou filozofií a tibetským buddhismem i současnými psychoterapeutickými metodami.
Musím říct, že mě tato knížka opravdu zaujala, na přítomný okamžik totiž myslím opravdu málokdy. Většinu času mám hlavu zaplněnou spoustou různých věcí a problémů, ať už se zabývám starostmi o budoucnost nebo se naopak pořád dokola vracím k věcem z minulosti, které už stejně nemám šanci změnit.

„Je pro nás naprosto normální, že roztěkaně kloužeme po povrchu bytí a vlastní život prožíváme jako mlhavý sen nebo polobdělý trans. Jsme na to tak zvyklí, že o tom ani nepřemýšlíme. Jenže to nejcennější, co v životě máme, je duch, vlastní pozornost a vědomí. Způsob, jak s nimi zacházíme, určuje každý den kvalitu našeho života. Zkuste proto použít energii, kterou můžete dostat z přítomnosti, pro posílení své životní radosti a skutečné, pokojné existence."

„Naši pozornost od přítomnosti nejvíce odpoutávají myšlenky naplněné radostí, ale spíš kritikou
 a zlostí, pochybnostmi, očekáváním, nechutí. Stres z povinností, termínů, tisíc a jedna maličkost. A také vnější podněty – informace, setkání, hluk. Náš mozek toho má ke zpracování až dost a ztrácí se v tom, navíc je pak na vnějších podnětech závislý. Přepínáme televizi, která nás nezaujme, ale neumíme ji vypnout. K tomu posíláme esemesky, plánujeme víkend, čteme něco na internetu, prostě hledáme podněty, které nás od přítomnosti ještě dál odvádějí.“


Díky meditačním cvičením zaměřeným na dech, na své tělesné vědomí nebo třeba na vědomé prožívání nějaké činnosti, můžeme posilovat tzv. bdělou pozornost. Díky ní pak máme vnitřní klid, jasnou mysl a radost ze života. Pozitivní zkušenosti s tímto tréninkem má prý i velké množství psychologů a psychoterapeutů, tak na tom asi něco bude. :))

„Uvědomte si ty vzácné okamžiky, kdy se blížíte stavu pokojného vědomí a příjemného pocitu osobní přítomnosti, který nastává krátce před usnutím, kdy přichází spánek. I v prvních vteřinách po probuzení tohle prožíváme, ale klid okamžitě zažene výbuch myšlenek na každodenní plánování.“
****

PAUL-LOUP SULITZER: PRACHY
Na tuto knížku jsem narazila úplně náhodou v knihovně rodičů, když už jsem neměla, co si vzít druhý den do tramvaje na čtení. A kniha je to celkem poutavá, má podtitul finanční western a pojednává o pomstě chlapce za smrt svého otce, kterou způsobily právě peníze a zrada jeho nejbližších. Popisuje špinavosti finančníků, kteří zakládají fiktivní firmy na ostrovech v Tichomoří a likvidují konkurenci legálními, ale nekalými způsoby. Děj se odehrává po celém světě a mladý Franz v něm likviduje jednoho zrádce za druhým stejně jako v amerických westernech.
Sám autor Paul-Loup Sulitzer se vlastní pílí stal v necelých sedmnácti letech milionářem. Vyjímečný finančník v sobě záhy objevil i nemalý autorský talent. Ve svých knihách otevřeně vypovídá o spletitých cestách velkých peněz, které vedou napříč zeměkoulí. "Vydělat prachy, to je taky umění, je to vášeň bez vztahu k svému předmětu, věčného hledání nedosažitelného...Je to ironický tanec před Časem, odměřený a beznadějný."
***

Četli jste některou z knížek? Jak se vám líbily? A co zajímavého právě čtete vy?
Mějte se krásně! Evi

Pod každou knížkou najdete moje zcela naprosto subjektivní hodnocení formou hvězdiček 
*            hrůza, kterou ani nedoporučuji otvírat
**         dá se to přečíst, ale žádná sláva
***      dobrá knížka, stojí za přečtení, ale jsou i lepší
****    knížka se mi moc líbila
*****  absolutní špička, jedna z nejlepších knížek, co jsem kdy četla; pět hvězdiček ale moc často nedávám :)

//foto moje ©gathermoments

  • Sdílet:

Mohlo by se vám také líbit:

6 komentářů

  1. Na knihy S. Mawera jsem slyšela samé chvály, tak až se prokoušu tím, co mám právě rozečtené, rozhodně se do nějaké knihy pustím :) Máš skvělý knižní vkus a tvůj blog je nesmírná nádhera!

    OdpovědětVymazat
  2. Od Mawera jsem četla Mendelova trpaslíka i Skleněný pokoj a obě knihy mě moc bavily, ale Dívka, která spadla z nebe mě trochu odradila nastíněným válečným dějem v záložce, takže jsem jí nějak zavrhla, tak ráda slyším, že i tahle knížka stojí za to a určitě na ní časem dojde! dík za tip! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to jsem ráda, že se tipy hodí :)) Mně se taky do Dívky, která spadla z nebe zezačátku nechtělo právě kvůli tomu, že válečná témata nemám vůbec ráda. Ale tady mi to kupodivu ani tolik nevadilo. Tak uvidíš, jak se bude líbit :))

      Vymazat
  3. Přítomný okamžik, vnitřní klid a uvědomění na mě v poslední době útočí ze všech stran. Asi bych si to měla přečíst :-)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)