ČTYŘI DOHODY A PÁTÁ DOHODA /M. RUIZ

2. 7. 2015


Knížku Čtyři dohody určitě moc dobře znáte, já se k jejímu přečtení dostala až teď. V knihovně bylo vedle ní i pokračování - Pátá dohoda, tak jsem si půjčila rovnou obě. Knihy jsou zařazovány jako duchovní nauky hnutí New Age, někteří je zbožňují, jiní je zavrhují jako naprosté bláboly. A jak se líbily mně?


ČTYŘI DOHODY
Knížka tak trochu opakuje stále to samé dokola, ale četla se mi dobře a myšlenky v ní obsažené mě oslovily. Pomohla mi uvědomit si krásu každého dne a celého svého života a také to, že se zbytečně zaobírám a trápím naprosto nepodstatnými věcmi. A snad mi i pomůže k tomu, abych byla šťastnější a život si užívala více naplno. Musím říct, že dodržovat Čtyři dohody není úplně jednoduché (spíš je to sakra těžké) a vůbec se mi to nedaří tak, jak bych si přála. :)

Tady je krátké shrnutí toho, co mě  v knize zaujalo nejvíce:

První dohoda: Nehřešme slovem (miřme slovem přesně).
První dohoda říká: važme slova. Uvažujme nad tím, co říkáme, co mohou naše slova udělat s ostatními. Buďme přímější, zároveň však ohleduplní. Pokud mluvíme o lidech, kteří nejsou přítomni, říkejme pouze to, co obstojí i v jejich přítomnosti. Neubližujme, neponižujme, nevyhrožujme. Uvědomujme si, jakou moc máme nad svým okolím, ale i sami nad sebou. Nehřešit slovem znamená také nepoužívat slovo proti sobě. Změna způsobu, jakým zacházíme sami se sebou, nese i změnu způsobu, jímž zacházíme s jinými lidmi (zvláště s těmi, které nejvíc milujeme).

„Slovo je jako kouzlo – lidé ho používají jako černí mágové a bezmyšlenkovitě se navzájem zaklínají.“ Když vidíme děsivou moc slova (na příkladu Hitlera), musíme si uvědomit, jaká síla vychází z našich úst.


Druhá dohoda: Neberme si nic osobně. 
Druhá dohoda nás učí vnitřnímu klidu a odolnosti vůči manipulaci okolí. Když nás druzí pochválí, je nám skvěle. Když nás někdo zkritizuje, cítíme se pod psa. Zapomínáme na to, že člověk je bytost čistě sobecká a druzí tedy nedělají nic kvůli nám. Jestliže nás někdo chválí, znamená to nejspíše, že je dobře naložen a my jsme se mu pouze připletli do cesty. Stejně tak s kritikou. Nemá s námi nic společného, je pouhou ukázkou přemýšlení daného člověka.

„Nikdo nedělá nic kvůli vám. Jste obrazem toho druhého, vidí ve vás sebe, svou situaci, sny, názory. Buďte imunní vůči názorům a činům druhých.“

"Vezmeme-li si pochvalu či kritiku druhých lidí osobně, je to pouhá ukázka naší závislosti a manipulovatelnosti."

„I když se nějaká situace jeví jako osobní, i když nás jiní přímo urážejí, nemá to s námi nic společného.“ To, jak se vyjadřují ostatní, je v souladu s dohodami v jejich myslích. Pojímáním věcí osobním způsobem se stáváme snadnou kořistí.

„Ať půjdeme kamkoliv, nalezneme všude lidi, kteří nám budou lhát, a jak bude naše uvědomění růst, povšimneme si, že lžeme také sami sobě.“ Nečekejme, že nám lidé budou říkat pravdu, neboť sami sobě taky lžou. Lžeme ze strachu.

„Nemáme nikdy odpovědnost za činy druhých, neseme odpovědnost jen za ty své.“ S touto dohodou pak můžeme říkat ano či ne bez výčitek či žádat o cokoliv, co budeme potřebovat.


Třetí dohoda: Nevytvářejme si žádné domněnky.
Třetí dohoda radí: vraťme se k tomu, v čem jsme jako děti excelovali. Mluvme co možná nejjasněji, ptejme se a vyjasňujme. Pouze touto jedinou dohodou dokážete zcela změnit svůj život. Komunikujte s ostatními bez emocionálního jedu tak jasně, jak jenom dovedete, abyste se vyhnuli nedorozuměním, smutku a dramatům. Nevytvářejme si domněnku, že každý vidí život stejně jako my.

„Vytváření domněnek ve vztazích vede ke spoustě bojů, potíží a nedorozumění s lidmi, které údajně milujeme.“ V jakémkoliv vztahu si snadno můžeme vytvořit domněnku, že partner ví, co si myslíme, a není tedy třeba cokoliv říkat. Očekáváme, že bude dělat to, co chceme, protože nás dobře zná. A když se tak neděje, cítíme se zraněni.

„Předpokládáme, že ostatní myslí stejně jako my.“ A z toho důvodu máme strach být uprostřed jiných sami sebou. Protože se domníváme, že nás ostatní budou soudit, dělat z nás oběť, zneužívat nás a obviňovat, jako to děláme my sami. Ještě dříve, než nás mají příležitost zavrhnout jiní, zavrhneme se sami.

Čtyři dohody můžete vidět také jako divadelní představení s Jaroslavem Duškem (úryvky jsou i na Youtube) a zrovna dohoda Nevytvářejte si žádné domněnky je tu moc hezky ilustrovaná. :)


Čtvrtá dohoda: Dělejte vše, jak nejlépe dovedete.
Vždy dělejte vše tak, jak nejlépe dovedete – ne více a ne méně než tak, jak to jde. Vaše činnost se mění od okamžiku k okamžiku. Bude vypadat jinak, když jste nemocní a když jste zdraví. Když děláme vždy vše, jak nejlépe dovedeme, neexistuje způsob, jak bychom to mohli posuzovat. A pokud sami sebe neposuzujeme, neexistuje důvod, proč bychom měli trpět vinou a trestat se.

Nejsi zde proto, abys obětoval svou radost nebo život. Jsi zde proto, abys žil, abys byl šťastný a miloval. Dokážeš-li udělat to nejlepší, čeho jsi schopen, ve dvou hodinách, ale ve skutečnosti tím strávíš osm hodin, jen se unavíš, mineš vyvrcholení a nebudeš mít radost ze života.“

„Lidé se většinou uchylují k něčemu jen proto, že očekávají odměnu, a nikoliv proto, že by je takové jednání těšilo. – Proto nedělají vše tak, jak nejlépe dovedou.“ Lidé chodí do práce s myšlenkou na peníze, které dostanou. Ale máme-li doopravdy rádi to, co děláme, pak to přirozeně děláme lépe (nejlépe, jak dovedeme), bavíme se a necítíme frustraci. Začneme-li něco dělat, protože musíme, pak není možné, abychom to dělali tak, jak nejlépe umíme. Pak je lepší, když to neděláme vůbec.


PÁTÁ DOHODA
Pátá dohoda už mě bavila o trochu méně, i když bych řekla, že jde více do hloubky. Na začátku byly celkem stručně shrnuty Čtyři dohody a pak přišla ta pátá: Buďte skeptičtí, ale naslouchejte. Autor nás tu provází třemi různými světy, Peklo - první z nich opouštíme užíváním zásad Čtyř dohod a cesta končí ve třetím světě - v Ráji. Začínáme pochybovat o symbolech, které nás obklopují, nikomu a ničemu nevěříme, ani sami sobě. Veškerá poselství zpochybňujeme a hledáme skutečnou pravdu, která je za nimi ukrytá. Díváme se na svět otevřenýma očima a otevřenou myslí.

Čtyři dohody jsou oproti Páté dohodě jednodušší na pochopení a srozumitelnější.Vzhledem k tomu, že dodržovat Čtyři dohody není úplně jednoduché, tak toto už je pro mě úplně nepředstavitelné. Připadá mi, že Pátá dohoda se v mnohém opakuje a spíš než aby dohody vysvětlovala na příkladech, tak jinými slovy pořád dokola omílá to samé. Můj dojem ze čtení také hodně kazila spousta překlepů, na tolik chyb jsem ještě v žádné knize nenarazila. 


Myslím, že jako nakopnutí ke změně uvažování o životě jsou obě knihy fajn, ale nakonec si stejně každý tu svojí cestu musí najít sám. :)

Četli jste Čtyři dohody nebo tu Pátou? Jaký na ně máte názor?

Krásný den všem! Evi
//foto moje © gathermoments

  • Sdílet:

Mohlo by se vám také líbit:

7 komentářů

  1. to je náhoda, já taky objevila Čtyři dohody až před pár dny na letišti a to mě zajímaly už dlouho. Tak jsem si je vzala (přesvědčily mě vzadu doporučení od Deepaka Chopry a Dana Millmana, oba jsou moji oblíbenci :)) a nelituju. Přečetla jsem takových knížek dost, ale tady bylo něco nového - hlavně 2., 3. a 4. dohoda, možná ne jako takové, ale sem tam nějaká myšlenka nebo příklad mě překvapily, že jsem si to nikdy předtím neuvědomila a přitom je to pravda. Pátou dohodu neznám, ale přečetla bych si :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Yvi, taky jsem si knížku přečetla poté, co jsem o ní slyšela ze všech stran...:)) a také nelituji, líbila se mi...Krásný víkend!

      Vymazat
  2. Ahoj Evi, na Čtyři dohody stále myslím, že bych si je chtěla přečíst, tak snad se k tomu opravdu dostanu ;-). Když čtu Tvůj souhrn, řekla bych, že nejkomplikovanější je pro mě Druhá dohoda - to je opravdu oříšek, jak s touto informací naložit... Každopádně mě maličko odrazují ty chyby v textu - překladatel chtěl asi rychle vydělat - a Pátá dohoda mě moc neláká, trošku si říkám, jestli teda nepřijde ještě šestá a sedmá a zvrhne se to paradoxně někam úplně jinam, i když věřím, že na začátku byl jistě dobrý úmysl ;-).
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Veru, přesně s tou druhou dohodou mám největší problém, vůbec se mi nedaří nebrat si věci osobně, vždycky nad tím přemýšlím až moc...ale tak třeba se to zlepší :)
      Ty chyby byly právě jen v Páté dohodě, Čtyři dohody určitě doporučuji k přečtení! :)) Krásný víkend!

      Vymazat
  3. Jsem moc ráda, že jsem si mohla přečíst o čem Čtyři dohody a Pátá dohoda jsou. Teď vím, že si je nepřečtu :) Díky!
    Objevila jsem tvůj blog právě teď, takže nevím, jestli už jsi nečetla. Ale moc doporučuji Tajemství. Je to i zfilmováno. Mně to naprosto učarovalo :)
    Jinak přeji krásný den! Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni! Já se k takovýmto knížkám o osobním rozvoji dostala právě přes Tajemství, které se mi líbilo, jen mi přišlo napsané takovým "americkým" stylem :)) Psala jsem o něm i tu, koukni.
      Měj se krásně!

      Vymazat
  4. Objevte eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Výměna kdekoli Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, mobilu a tabletu

    Otevřené obchody na eToro: 227,651,647

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)